Ga naar content
Lees voor

Houd je hoofd (en omgeving) koel

20 jul 2018

Voorlopig houdt de warmte aan. Voor veel mensen goed nieuws, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Zeker voor kwetsbare groepen als ouderen, kinderen en mensen met een chronische aandoening. Er zijn een aantal zaken waar je op kunt letten, zodat je zonder zorgen van de zomer geniet:

Drink voldoende

Door het warme weer verlies je meer vocht. Zorg er daarom voor dat je voldoende drinkt. Ook als je geen dorst hebt. Water werkt het beste. Je kunt dit op smaak maken met fruit of muntblaadjes.  Vermijd alcohol, dat veroorzaakt juist weer uitdroging. Drink gedurende de dag door een flesje water mee te nemen voor onderweg.

Kies voor verkoeling

Je lichaam wil graag zijn warmte kwijt. Je kunt daar een handje bij helpen. Draag dunne, luchtige kleding, die beschermend is voor de zon. Zoek buiten de schaduw op en vermijd zware lichamelijke inspanning. Zeker tussen 12:00 en 16:00 uur, als de zonkracht het sterkst is. Een voetenbad of lauwe douche kunnen je helpen om af te koelen. Je huis houd je koel met een ventilator of airco.

Zorg voor de mensen in je omgeving

De warmte kan leiden tot vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Ook vormen uitdroging of oververhitting een risico. Ouderen, kinderen en mensen met een chronische aandoening lopen meer risico met deze warmte. Heb je mensen in je omgeving die extra zorg nodig hebben? Let dan extra op hen.

Welke tips heb jij om de warmte te lijf te gaan? Deel ze via onweerstaanbaar@someren.nl. De leukste plaatsen we op ‘Zo doe je mee’.

Lees meer over hitte en wat je kunt doen om je hoofd en omgeving koel te houden op de website van het RIVM.

Houd je hoofd (en omgeving) koel 20 jul 2018

Voorlopig houdt de warmte aan. Voor veel mensen goed nieuws, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Zeker voor kwetsbare groepen als ouderen, kinderen en mensen met een chronische aandoening. Er zijn een aantal zaken waar je op kunt letten, zodat je zonder zorgen van de zomer geniet:

Drink voldoende

Door het warme weer verlies je meer vocht. Zorg er daarom voor dat je voldoende drinkt. Ook als je geen dorst hebt. Water werkt het beste. Je kunt dit op smaak maken met fruit of muntblaadjes.  Vermijd alcohol, dat veroorzaakt juist weer uitdroging. Drink gedurende de dag door een flesje water mee te nemen voor onderweg.

Kies voor verkoeling

Je lichaam wil graag zijn warmte kwijt. Je kunt daar een handje bij helpen. Draag dunne, luchtige kleding, die beschermend is voor de zon. Zoek buiten de schaduw op en vermijd zware lichamelijke inspanning. Zeker tussen 12:00 en 16:00 uur, als de zonkracht het sterkst is. Een voetenbad of lauwe douche kunnen je helpen om af te koelen. Je huis houd je koel met een ventilator of airco.

Zorg voor de mensen in je omgeving

De warmte kan leiden tot vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Ook vormen uitdroging of oververhitting een risico. Ouderen, kinderen en mensen met een chronische aandoening lopen meer risico met deze warmte. Heb je mensen in je omgeving die extra zorg nodig hebben? Let dan extra op hen.

Welke tips heb jij om de warmte te lijf te gaan? Deel ze via onweerstaanbaar@someren.nl. De leukste plaatsen we op ‘Zo doe je mee’.

Lees meer over hitte en wat je kunt doen om je hoofd en omgeving koel te houden op de website van het RIVM.